Regionens styrkor tas fram med hjälp av kommunikation

Kommunikationsstrategin för Vasaregionen blev färdig i början av år 2011. Som regionkommunikationens kärnbuskap valde vi regionens absoluta styrkor: energiteknologi, natur och lycklighet. Kommunikationsåtgärderna närmade regionens aktörer till varandra och skapade sammanhållning i regionen.

Konkreta åtgärder under berättelseåret var de gemensamma rekryteringsannonserna i tidningen Helsingin Sanomat och den elektroniska julkalendern livochlust.fi. Kalendern presenterade kultur, idrott, personberättelser och intressanta företeelser från regionen med syftet att nå allt fler personer utanför regionen och erbjuda dem möjligheten att bli bättre bekanta med regionen. Mot slutet av året tog vi i bruk de sociala medierna och Vasaregionens facebook-sida användes flitigt bland annat i marknadsföringen av julkalendern. I slutet av året inleddes även förberedelserna för Energiambassadör-kampanjen som startades i månadsskiftet januari-februari 2012.

 Kommunikationschef Suvi Markko berättar om regionkommunikationen

 

Utvecklingen av EnergyVaasa-konceptet, som hör tätt ihop med regionkommunikationen, fortsatte intensivt. Förankringen av varumärket som byggts upp för Nordens ledande koncentration av energiteknologi, och skapandet av nya samarbetsformer var fruktbart. Ett stort evenemang som ökade regionens synlighet under berättelseåret var Vaasa Wind Exchange i mars. Vindkraftsevenemanget samlade internationella aktörer och satte igång vindkraftsdiskussionen i regionen. År 2012 får evenemanget två andra evenemang vid sin sida och tillsammans bildar de Vaasa Energy Week, vars planering inleddes redan på våren 2011.

Andra centrala EnergyVaasa-åtgärder var förnyandet av webbplatsen energyvaasa.fi och den för regionens företag gemensamma EnergyVaasa-sammontern på Alihankinta 2011-mässan. Dessutom var EnergyVaasa med på Energiapäivä på Vasa universitet och Knowhow utbildnings-, arbetslivs- och rekryteringsmässan samt informerade om sin verksamhet i branschtidningar.