Fokus på att integrera hamnen i ekosystemet
Utgångspunkten för att utveckla framtidens hamn är att klargöra hamnens ekosystem, behoven hos dess operatörer samt hamnens roll och möjligheter med tanke på koldioxidneutralitetsmålen. Hur integrerar man hamnen i ett ekosystem som utvecklas i en alltmer koldioxidneutral riktning, till exempel i fråga om energilösningar? Målet är att med hjälp av den färdplan som ska tas fram i första hand möjliggöra ett långsiktigt och planenligt arbete för att uppnå koldioxidneutralitet i ekosystemet.
För att nå dessa mål behöver hamnekosystemet en stark och flexibel grund för utvecklingen av hamntjänsterna och användningen av området. Tomi Paalosmaa från Vasa universitet genomförde en omfattande serie intressentintervjuer (16 intervjuer) under maj och juni om hur hamnens ekosystemaktörer ser på Vasa hamn och då särskilt ur ett innovationsekosystemperspektiv. Resultaten har använts internt för en mer detaljerad innehållsplanering av projektet samt för planeringen av workshoppar som ska hållas under 2024.
”Hamnens roll har förändrats och utvecklats under de senaste åren. Hamnen ska fungera som en möjliggörare och redan nu erbjuda digitala möjligheter och olika koncept för utrymmen och lagring, vara ett energinav med mera, och allt detta i ännu högre grad i framtiden. Vasa hamn har redan utvecklats i den här riktningen, och vi ser nu att takten och behovet av det här bara tilltar.”
Gränsöverskridande samarbete är Kvarkenregionens styrka
The Expert Group on Sustainable Maritime Economy är en grupp bestående av experter från många olika länder. Logistikexpert Anna Måtts-Fransén var inbjuden att tala vid ett evenemang som ordnades av gruppen i oktober 2023 i Åbo, med temat en grön havskorridor. Evenemanget var ett utmärkt tillfälle att berätta om det arbete som har gjorts i vår region, samt om ekosystemet och de olika aktörerna i hamnen.
På Logistikmässan i Göteborg 24.10 hade VASEK en gemensam monter och ett gemensamt anförande med Kvarken Ports, Wasaline och INAB Umeå. I anförandet betonades samarbetet i regionen. I Kvarkenregionen har man redan länge bedrivit gränsöverskridande samarbete, vilket är en styrka som andra regioner inte har. På logistikmässan diskuterades försörjningsberedskap, Nato, digitalisering, utnyttjande av data, hamnarnas roll som energinav och olika intermodala eller kombinerade transportsätt.
Ingen aktör kan utveckla logistiken på egen hand
Alldeles i början av året diskuterades gigalogistik på det traditionella logistikforumet. Hela batterivärdekedjan och produktionskedjan, som både börjar och slutar med logistik, kräver ett nära samarbete, eftersom ingen aktör klarar sig på egen hand. Evenemang som logistikforumet är viktiga för personliga möten, samtal och nätverkande eftersom de hjälper till att lösa olika utmaningar, granska materialflöden och försöka korta ner logistikkedjorna tillsammans.
”Kortare logistikflöden och rikligt med förnybar energi till ett rimligt pris är de punkter där GigaVaasa-området sticker ut.”
Grön sjöfartskorridor främjar hållbar trafik
I oktober offentliggjordes ett intentionsavtal mellan Vasa stad, Umeå kommun, Umeå Hamn AB, Umeå Kommunföretag AB, Wasaline och Kvarken Ports om en grön sjöfartskorridor mellan Umeå och Vasa. Avtalet innebär ett starkt engagemang för främjande av hållbar trafik och för samarbete mellan städerna och deras aktörer.
Med gröna sjöfartskorridorer avses utsläppsfria rutter mellan två eller flera hamnar. Rutten mellan Vasa och Umeå har identifierats som en av de sex mest intressanta nordiska sjöfartskorridorerna bland 81 rutter. VASEK är en av de organisationer som varit med och stöttat processen hos partnerna i intentionsavtalet.
Framtidens hållbara och smarta hamn
-
Projekttid: 1.11.2022-31.10.2024
-
Budget: 346 027 euro
-
Projektpartner: Kvarken Ports, VASEK
-
Projekt inom ekosystemavtalet